D.U.P.A. 13 ani: contest hotararea CM de pasuire a datornicilor
Recent, Consiliul de Mediere a adoptat Hotărârea
nr. 118/2020 cu privire la mediatorii datornici pentru taxele profesionale.
Astfel, potrivit comunicatului
care însoţeşte publicarea ei, s-a stabilit că aceştia pot solicita suspendarea
din profesie până la data de 04.09.2020 dacă achită un minim de 100 lei din debit,
prin care se fixează data de 10.09.2020 pentru sancţionarea disciplinară a mediatorilor
datornici care nu au solicitat suspendarea din profesie şi prin care se
stabileşte luna martie 2021 pentru excluderea din profesie a celor care,
totuşi, nu îşi vor plăti până atunci taxele restante.
Astăzi am iniţiat procedura contenciosului administrativ: am solicitat
Consiliului să îşi revoce această hotărâre pe care o consider nelegală sub trei
aspecte şi, dacă va refuza, voi cere anularea ei de către Tribunal.
Primul motiv de nelegalitate:
Potrivit legislaţiei care guvernează profesia noastră, suspendarea la cerere
presupune strict voinţa mediatorului: el solicită acest lucru pe o anumită durată
sau pentru o durată neprecizată, după care preşedintele Consiliului de Mediere ia
act de această voinţă prin decizie. Nicăieri nu se impune drept condiţie plata
vreunei sume de bani sau limitarea la o anumită durată în timp a suspendării.
Ca urmare, Hotărârea atacată adaugă
la lege.
Al doilea motiv de nelegalitate: Legislaţia noastră arată că plata
taxelor profesionale este o obligaţie şi prevede începând cu anul 2019 că
încălcarea acestei obligaţii se sancţionează disciplinar după o procedură simplă:
comisia de disciplină înştiinţează datornicul, îi acordă două săptămâni, după
care îl sancţionează. Nicăieri nu se prevede dreptul la suspendare al
datornicilor sau amânarea plăţilor. Din contra, legislaţia în materie
disciplinară conţine norme imperative, obligatorii şi de imediată aplicare. Ca
urmare, Hotărârea atacată este contrară
legii.
Al treilea motiv de nelegalitate: Hotârârea atacată prevede că cel
nemuţumit de ea o poate contesta potrivit legii contenciosului administrativ şi
fiscal, la Curtea de Apel Bucureşti. Or, acest lucru contravine dispoziţiilor legale în vigoare: astfel, legea
aplicabilă este cea a contenciosului administrativ, nr. 554/2004
(pentru domeniul fiscal se aplică o lege diferită, Legea nr.
207/2015), care prevede că instanţa competentă este exclusiv cea de la domiciliul
sau sediul reclamantului.
Consider că această Hotărârea a
Consiliului de Mediere avantajează datornicii. Or, eu cred că este evident
faptul că cei care nu plătesc taxele nu pot sta în Tabloul Mediatorilor alături
de cei care au taxele plătite la zi. Apoi, cei chemaţi să sancţioneze
datornicii nu pot sta pasivi ani de-a rândul şi apoi să tot acorde reduceri şi
păsuiri.
Şi dacă tot am ajuns aici: orice
jurist ştie că nu se poate cere plata unei datorii mai vechi de 3 ani de la
scandenţă. Aşa că pun nişte întrebări: cine este răspunzător că nu s-au încasat
la bugetul Consiliului de Mediere datorii mai vechi de trei ani (există chiar
mediatori cu debite de 10 ani)? Cine este răspunzător că dispoziţiile legale cu
privire la răspunderea disciplinară nu sunt aplicate pentru aceste persoane?
Cum e posibil ca un mediator care are toate taxele plătite la zi să figureze în
aceeaşi evidenţă cu cel care încalcă legea din acest punct de vedere, iar
ultimul să aibă dreptul de a face medieri? Deocamdată, nu eu sunt chemată să
dau răspuns la aceste dileme pertinente.
Eu spun doar atât: legea nu e
negociabilă, iar medierea este o profesie nobilă. D.U.P.Ă.
13 ani, nu avem dreptul să ne mai batem joc de ele.
Gianina Clop,
mediator
Vicepreședinte
CPMJ Bihor
Arhivă:
1. Medierea
- un proiect care trebuie resuscitat;
2. Tabloul
mediatorilor – o veşnică necunoscută;
Comentarii
Trimiteți un comentariu