D.U.P.A 13 ani: alta hotarare de sancţionare a mediatorilor pe care o contest

 

Azi, 28 sept 2020, a fost publicată de Consiliul de mediere hotărârea nr. 37/24.02.2020.

Existenţa ei a fost ascunsă tuturor mediatorilor din ţară timp de 8 luni, deşi Consiliul are obligaţia publicării tuturor hotărârilor adoptate, aşa cum arată dispoziţiile art. 7 alin. (2) din Codul de etică al membrilor Consiliului de mediere (aprobat ca anexa 9 la Regulamentul CM)   Consiliul va comunica oficial deciziile şi hotărârile sale prin publicarea pe site-ul propriu a hotărârilor adoptate. Nefiind publicată această hotărâre, ea nu a ajuns la mediatori care au obligaţia să o cunoască şi să o respecte, conform art. 29 alin. (1) din Statutul profesiei de mediator mediatorul are obligaţia de a cunoaşte şi respecta, printre altele, hotărârile Consiliului de mediere, şi pct. 3.1 din Codul de etică al mediatorilor (aprobat ca anexa 8 la Regulamentul Consiliului de mediere) – în exercitarea profesiei, mediatorii au obligaţia să respecte hotărârile Consiliului de mediere.

Că nu a existat această hotărâre este dovedit de încă două aspecte: nu apare în ordinea de zi a şedinţei Consiliului de mediere din 24.02.2020 şi nu apare redată în preambulul hotărârii nr. 126/25.08.2020 prin care 3200 de mediatori au fost suspendaţi din profesie, toţi odată, într-o singură noapte.

Ce se decide prin această hotărâre şi de ce este ea nelegală? Voi analiza punctual:

a. Se decide ca mediatorii cu taxa anuală restantă pe anii 2017, 2018 şi 2019 să fie sancţionaţi cu suspendarea din profesie (pct. 1) – aceasta este contrar legii: anul trecut a apărut Legea nr. 154/2019 care introduce o nouă abatere disciplinară, neplata taxelor către Consiliu. Cum legea se aplică numai pentru viitor (art. 15 din Constituţie), rezultă că doar taxele datorate pe anul 2019 poate fi abatere în anul 2020. Mai mult, art. 32 alin. (1) din Statutul nostru prevede un termen de prescripţie a răspunderii disciplinare de un an de la data comiterii faptei, ceea ce înseamnă că faptele din urmă cu doi sau mai mulţi ani nu pot fi considerate abateri, taxele restante urmând a fi recuperate doar pe cale civilă în termenul general de prescripţie de 3 ani prevăzut de art. 2517 din Codul civil.

b. Se decide ca mediatorii cu taxe anuale restante pentru anii anteriori lui 2017 să fie îndepărtaţi din profesie (pct. 3) – aceasta este contrar legii, căci aşa cum arătam abaterea disciplinară a neplăţii taxelor există doar din 2019 şi nu poate fi aplicată pentru trecut; dar este contrară şi legislaţiei infralegale, căci art. 32 alin. (15)-(19) din Statut ce stabileşte procedura de sancţionare a datornicilor nu face vreo distincţie între cei cu taxa datorată pe ultimii trei ani şi cei cu taxa datorată pe o perioadă mai îndepărtată de timp: deci şi aceştia trebuiau mai întâi anunţaţi de comisie, apoi suspendaţi, şi numai dacă nu plătesc în perioada suspendării li se putea retrage calitatea de mediator. E clar că se face de către Consiliul de mediere o confuzie de nepermis între dispoziţiile de drept civil şi cele de drept administrativ.

c. Se decide ca pentru demararea procedurilor disciplinare să se constituie o comisie de disciplină alcătuită din trei membri ai Consiliului de mediere (pct. 5) – aceasta este contrar art. 32 alin. (16) din Statut care prevede că în comisia de disciplină sunt trei membri permanenţi: un membru al Consiliului de mediere și doi mediatori autorizați cu formă de exercitare a profesiei, înscriși în Tabloul mediatorilor, aleși prin tragere la sorți.

d. Se decide că hotărârea poate fi contestată la Curtea de Apel Bucureşti, după îndeplinirea procedurii prealabile prevăzute de legea contenciosului administrativ şi fiscal (pct. 7) – pe de o parte aceasta adaugă la lege, căci art. 41 alin. (1) din Legea noastră arată doar care este instanţa competentă material, fără nicio trimitere la procedura prealabilă din legea contenciosului; pe de altă parte, chiar dacă ar fi necesară o plângere prealabilă, instanţa indicată de Consiliul de mediere este alta decât cea din Legea contenciosului administrativ (nu şi a celui fiscal!) nr. 544/2004 care, la art. 10 alin. (3), prevede că acţiunea în anulare se introduce la Curtea de Apel de la domiciliul reclamantului.

Evident, am atacat această hotărâre în contencios administrativ. Astfel de nelegalităţi nu pot fi trecute cu vederea.


 Gianina Clop, mediator 

Vicepreședinte CPMJ Bihor

fb.com/gianinanicoleta.clop


Arhivă:

1. Medierea - un proiect care trebuie resuscitat

2. Tabloul mediatorilor – o veşnică necunoscută

3. Contest hotărârea CM de păsuire a datornicilor

4. Mii de mediatori sancționați ilegal într-o zi

5. Model de contestaţie mediator sancţionat

6. Hocus-Pocus cu mediatorii

7. Cunoaștem sub 10% din activitatea Consiliului de mediere

8Activitatea CPMJ-urilor



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Hocus-Pocus cu mediatorii

Se suspenda sanctionarea mediatorilor. Tot nelegal, insa.

D.U.P.A. 13 ani: Mii de mediatori sanctionaţi ilegal intr-o zi