DUPA 13 ani: activitatea CPMJ-urilor
Corpurile Profesionale ale Mediatorilor
din Județ s-au înființat în anul 2015, o dată cu noul Statut al mediatorului.
Desigur, nelegal, pentru că ele au fost consacrate în Legea noastră de abia în
luna iulie 2019. Mai sunt și
alte forme de organizare a acestei profesii – reprezentanții de pe lângă
curțile de apel, conferințele naționale etc. Intenția a fost bună: delegarea
atribuțiilor Consiliul de Mediere – o instituție mamut și dovedită ca ineficientă – către structurile teritoriale. În realitate, s-au creat
doar normele, nu și pârghiile. Dar în postarea de azi vreau să mă refer la
transparență.
Conform art. 28 pct. 36 din Statutul profesiei de mediator orice mediator
are dreptul „să participe la ședințele
organelor de conducere a C.P.M.J. din care face parte”. De asemenea, potrivit art. 71 alin. (2) „La ședințele organelor de conducere a C.P.M.J. poate participa
(...) orice membru al C.P.M.J. cu drept de exercitare a profesiei. Mediatorii
își pot manifesta dorința de a participa la ședința organelor de conducere al
C.P.J.M., în baza unei cereri adresate președintelui C.P.M.J.”
Nu ştiu cum sunt organizate CPMJ-urile în alte judeţe. Noi, la Bihor, avem
o pagină de Facebook administrată de
preşedinte, iar recent am înființat un grup de facebook mediatori BIHOR administrat de un vicepreședinte
şi un grup pe whatsapp administrat de preşedinte. Încercăm să comunicăm astfel
acţiunile noastre pentru public (în primul caz) sau exclusiv pentru membrii noştri
(pe celelalte două platforme). Teoretic, orice mediator poate participa la
ședintele organelor de conducere ale CPMJ; practic, nu avem unde să îi invităm.
Bine, că nici măcar nu avem practica de a-i anunța de organizarea acestora, asta e altă poveste. Eu încerc să schimb lucrurile chiar de la următoarea ședință, convocată pentru data de 30.09.2020.
Niciun CPMJ nu are site sau sediu propriu – dacă ar avea alocată o
sumă de bani din taxele strânse de Consiliul de mediere din teritoriu, poate că
s-ar rezolva şi asta, dar Consiliul încă nu respectă art. 76 lit. a) din Statut. Se pare că există o pagină rezervată pe site-ul Consiliului de
Mediere, dar constat că pentru anii 2016-2020 sunt aici doar 54 de anunţuri de
la toate cele 42 de CPMJ-uri din ţară – asta înseamnă că fie această
posibilitate nu este cunoscută sau nu este eficientă, fie sunt multe CPMJ-uri
care nu au niciun fel de activitate. Mai mult, niciun raport de activitate al
vreunui CPMJ nu este publicat. Nicio minută a întâlnirilor dintre Consiliul de
mediere și organele de conducere ale CPMJ nu apare pe undeva – în ultimele 18 luni au fost trei astfel de întâlniri, ultima nici măcar menționată pe site, deși ritmul lor trebuia să fie unul lunar. Tot astfel, nu
există vreo memorie instituțională în legătură cu Conferințele Naționale a
Mediatorilor organizate anual sau a Comisiilor privind relația cu sistemul
judiciar de pe raza Curților de Apel.
Avem norme, dar nu sunt respectate. Organizarea este uneori deficitară,
alteori prea birocratizată. DUPĂ 13 ani este timpul să reflectăm
dacă nu cumva sunt o grămadă de blocaje instituționale în funcționarea
profesiei.
................................
* `a` în loc de `ale` - greşeala gramaticală nu îmi aparţine.
Asemenea greșeli sunt foarte multe prin actele noastre oficiale, publicate în M.Of. De exemplu, în Statut apare de două ori art. 76, dar cu conţinuturi diferite. În art, 71 alin. (2) scrie „La ședințele organelor de conducere a C.P.M.J. pot participa membrii din Consiliul, precum și orice (...)” – care consiliu și de ce cuvântul este articulat?. În art. 24 alin. (3) din lege se menţionează denumirea structurii noastre judeţene ca fiind „Corpul profesional al mediatorilor din fiecare județ (CPMJ)”, pe când la art. 56 alin. (2) din Statut, denumirea şi acronimul diferă: „Corpul Profesional al Mediatorilor Autorizați din Județ (C.P.M.J.)”, iar pe site-ul Consiliului se folosește denumirea „Corpul Profesional al Mediatorilor din județ”. Legea noastră și Regulamentul CM folosește denumirea „Consiliul de mediere” pe când Statutul profesiei și site-ul oficial folosește denumirea „Consiliul de Mediere”. În Codul etic al membrilor CM scrie la art. 7 alin. (2) „Consiliul va comunica oficial deciziile şi hotărârile sale prin publicarea pe site-ul propriu a hotărârilor adoptate” - o propoziție care începe cu hotărâri și decizii și se termină doar cu hotărâri.
Arhivă:
1. Medierea
- un proiect care trebuie resuscitat
2. Tabloul
mediatorilor – o veşnică necunoscută
3. Contest
hotărârea CM de păsuire a datornicilor
4. Mii
de mediatori sancționați ilegal într-o zi
5. Model de
contestaţie mediator sancţionat
7. Cunoaștem sub
10% din activitatea Consiliului de mediere
Comentarii
Trimiteți un comentariu