D.U.P.A.13 ani: Cunoastem sub 10% din activitatea Consiliului de mediere

 

Potrivit art. 29 alin. (1) din Statut, mediatorul are obligaţia de a cunoaşte şi respecta, printre altele, hotărârile Consiliului de mediere. Tot astfel, potrivit pct. 3.1 din Codul de etică al mediatorilor (aprobat ca anexa 8 la Regulamentul Consiliului de mediere), în exercitarea profesiei, mediatorii au obligaţia să respecte hotărârile Consiliului de mediere; iar normele din Cod sunt obligatorii, fără discuţie, aşa cum şi arată pct. 5.

Există două categorii de hotărâri adoptate de Consiliul de mediere:

A. Hotărârile publicate în Monitorul Oficial

Art. 15 alin. (8) din Regulamentul CM are următorul conţinut: „Hotărârile Consiliului care se referă la profesia de mediator sunt obligatorii pentru toţi mediatorii, se publică pe portalul web al Consiliului în maximum 5 zile de la data adoptării lor şi, după ce conţinutul acestora a fost avizat de membrii Consiliului, după caz, se trimit spre publicare în Monitorul Oficial al României, Partea I”.

Am verificat câte hotărâri apar publicate în Monitor şi am găsit 39 de hotărâri ale Consiliului de mediere adoptate între anii 2007-2019, care se referă la patru chestiuni: Regulamentul CM, Standardul de formare a mediatorilor, Tabloul mediatorilor, Statutul profesiei de mediator.

 

B. Celelalte hotărâri ale Consiliului

Aceste hotărâri sunt din categoria celor adoptate de Consiliul de mediere care nu trebuie publicate în Monitorul Oficial. Şi acestea sunt obligatorii pentru mediatori, fiind chiar pasibili de o sancțiune disciplinară conform pct. 1.3 și 2.8 din  Codul de etică al membrilor Consiliului de mediere. Astfel că am căutat să văd dacă există obligația de a fi publicate și ele. Am găsit două reglementări în acest sens – art. 30 alin. (1) din Statut: Consiliul este cel care ia măsuri pentru respectarea Statutului şi Codului etic şi am văzut că ambele conţin obligaţia cunoaşterii hotărârilor Consiliului de mediere; art. 7 alin. (2) din Codul de etică al membrilor Consiliului de mediere (aprobat ca anexa 9 la Regulamentul CM): Consiliul va comunica oficial deciziile şi hotărârile sale prin publicarea pe site-ul propriu a hotărârilor adoptate. Cum legea nu arată în cât timp se face această publicare, iar obligația de cunoaștere a hotărârilor este imediată, rezultă că publicarea trebuie să se facă de îndată ce aceste hotărâri au fost redactate.

Am încercat să găsesc pe site-ul cmediere.ro aceste hotărâri, pe care eu și ceilalți colegi mediatori suntem, așadar, obligați să le cunoaștem.  Am dat peste o pagină special rezervată pentru hotărâri, însă aici nu a fost postată în acest an încă niciuna, măcar. Am căutat pe alte pagini ale site-ului şi, pentru anul în curs, am găsit doar două hotărâri publicate: nr. 118 – publicată la o zi de la adoptare în sectorul de anunțuri; și nr. 126 – publicată la 24 de zile de la adoptare într-un sector general. Este de presupus că până în acest moment au fost adoptate, deci, cel puțin 126 de hotărâri. Pentru anii trecuţi, am găsit unele hotărâri publicate în sectorul de arhivă al site-ului. Situația se prezintă astfel: 

 

 Hotărâri din anul curent

Cel mai mare număr pe care îl are ultima hotărâre menționată

ANUL

 

 

2020

2 

126

 

 Hotărâri din anii anteriori

Cel mai mare număr pe care îl are ultima hotărâre menționată

2019

4

193

2018

5

194

2017

3

173

2016

17

34

2015

14

55

2014

8

878

2013

4

3603

2012

33

1439

2011

55

2723

2010

14

1160

2009

7

1308

2008

3

1286

 

TOTAL

 

165 de hotărâri publicate

 

Minim 13.164 de hotărâri adoptate

Aceste date ne arată că, de la data înființării și până azi, Consiliul de mediere a adoptat cel puțin 13.164 de hotărâri dintre care a publicat doar 165, ceea ce înseamnă 8%. 

Apoi am încercat să văd ce e pe contul de facebook al Consiliului: am gasit 16 postări din acest an, ultima din iunie 2020 - nimic despre sancţiuni, suspendarea sancţiunilor etc. Printre postări, urări de La mulţi ani de Revelion, de 8 martie, de Florii, de Paşte, de Ziua Mediatorului. Niciun răspuns la întrebările puse de comentatori. Nicio trimitere la vreo hotărâre din acest an.

În campania electorală pentru alegerea în Consiliul de Mediere, cel care avea să devină președinte promitea întâlniri lunare cu CPMJ. În anul 2019 nu a avut loc niciuna, conform site-ului oficial. Pe 18 februarie 2020 s-a propus o întâlnire online a CM cu reprezentanții CPMJ-urilor și apoi încă una pe 10 martie 2020. Nu s-a publicat nimic pentru mediatori dar, cei care am participat am auzit aceleași promisiuni de actualizare a Tabloului. Eu mai știu de o întâlnire, care s-a organizat la solicitarea mea, de către Consiliul de Mediere – vorba vine Consiliul, căci a fost doar Președintele Consiliului care a recunoscut că nu și-a anunțat colegii. Ea a avut loc în data de 12 august 2020 și au participat organele de conducere din mai multe CPMJ-uri. Din motive care îmi scapă, nu am găsit nimic pe site-ul CM despre această întâlnire și, mai ales de cele discutate acolo: revolta noastră că Tabloul Mediatorilor nu este actualizat de doi ani, nerespectarea legii în legătură cu funcționarea CPMJ (alocare taxe și plata salariilor), nefuncționarea medierii, lipsa celorlalți membri ai CM la întâlnire, ineficiența de sistem și soluțiile de posibila descentralizare a CM, promisiunea președintelui CM de a organiza lunar astfel de întâlniri. Așadar, din martie 2019 și până în septembrie 2020, sunt 18 luni. Președintele CM a promis  întâlniri lunare cu CMPJ-urile, dar au avut loc două întâlniri fără plus încă una, nerecunoscută oficial. 

Am încercat să văd dacă președintele CM comunică totuși ceva din activitatea sa publică, ca reprezentant al organismului care gestionează cariera a mii de mediatori, în alte zone ale internetului. De exemplu, începând cu celebra  - de acum - zi de 25 august 2020 când organismul din care face parte a suspendat 3000 de mediatori și după ce a făcut o vizită fulger pe data de 18 sept 2020, după orele de program, pentru a se întâlni - împotriva unei decizii a organelor de conducere a CMPJ - cu câțiva mediatori bihoreni, am aflat de pe contul domnului președinte trei lucruri: dă sfaturi unui nenumit judecător să se întoarcă la karate; că nu suportă lașii care vorbesc, dar nu se văd cu el (față de postarea anterioară, aș spune un „sic!”);  se consideră un păcătos care îi felicită pe postaci. Acum, nu am nimic cu simțurile, gândurile și religia cuiva, nici măcar cu ironiile răsuflate sau frustrările defulate în public. Dar când cineva reprezintă un organism din care tocmai au fost dați afară jumătate din oameni și s-a ascuns asta timp de trei săptămâni, după ce sute de mediatorii se revoltă de peste o săptămână și se află pe surse că s-ar fi discutat suspendarea hotărârii de sancționare a acestora, dar nimeni nu confirmă, după ce în urma unor telefoane date la CM se schimbă de către cineva, luni, în nici 10 minute, evidența de pe site, contrar a ceea ce a decis Plenul CM în urmă cu o lună, mi se pare straniu ca acest Consiliu să nu considere necesar a da o explicație asumată, politicoasă, bărbătească - poftim! - despre cele petrecute. 

Ah, da, am mai aflat că preşedintele Consiliului şi preşedinţii CPMJ-urilor au un grup de comunicare pe wapp. Dacă discută despre vreme, nu e treaba noastră, că oricine poate socializa cum dorește. Dar dacă se discută despre mediere și despre mediatori, atunci parcă nu prea îmi convine să nu știm ce se discută acolo și să fim considerați doar niște cotizanți care putem fi dați afară și primiți așa, după cum le vine unora.

Dacă undeva la cel mult 10% din activitatea Consiliului este adusă la cunoștință mediatorilor, eu presupun că doar atâta consideră Consiliul că este de interes pentru noi. Și atunci, în mod firesc, întreb: în ce constă 90% din activitatea Consiliului dacă aceasta nu privește mediatorii? DUPĂ 13 ani este timpul să aflăm răspunsul la această întrebare.

 

Arhivă:

1. Medierea - un proiect care trebuie resuscitat

2. Tabloul mediatorilor – o veşnică necunoscută

3. Contest hotărârea CM de păsuire a datornicilor

4. Mii de mediatori sancționați ilegal într-o zi

5. Model de contestaţie mediator sancţionat

6. Hocus-Pocus cu mediatorii


 

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Hocus-Pocus cu mediatorii

Se suspenda sanctionarea mediatorilor. Tot nelegal, insa.

D.U.P.A. 13 ani: Mii de mediatori sanctionaţi ilegal intr-o zi