Trei, Doamne, si toate trei
1. Prin hotărârea
nr 134/2020 se modifică hotărârea
nr. 37/2020 cu privire la componența comisiei de disciplină pentru
mediatorii restanțieri cu taxele pe anii 2017-2019. Anterior se stabilise că aceasta
era alcătuită din trei membri ai Consiliului de mediere (președinte fiind cel
responsabil de județul unde este mediatorul cercetat disciplinar) – practic erau
atâtea comisii disciplinare câți responsabili cu județele. De acum, comisia va fi
unică și va avea în componență un membru al Consiliului de mediere (și unul
supleant) și doi mediatori (și unul supleant) aleși prin tragere la sorți de pe
Tabloul mediatorilor.
Eu am contestat
hotărârea nr. 37/2020 pentru că nu există posibilitatea de a sancționa disciplinar
mediatori pentru restanțe anterioare anului 2019, căci de abia atunci a apărut
această abatere în Legea medierii. Mi se pare ciudată hotărârea nr. 134/2020: de
exemplu, un mediator din Bihor care este în comisia de disciplină ar trebui să
apeleze la documentele aflate la Consiliul de mediere pentru a face investigațiile
disciplinare cu privire la un mediator restanțier din Constanța. Sunt curioasă
care sunt membrii trași la sorți și când a avut loc această procedură: evident,
dacă au fost desemnați anterior datei publicării – 21 oct 2020 – s-a procedat
nelegal. Dar cu asta ne-am obișnuit.
2. Prin hotărârea
nr. 135/2020 se abrogă hotărârea nr. 126/2020 „având în vedere
principiul simetriei actelor juridice” cu posibilitatea de a contesta această hotărâre
la C.A.București.
Să ne amintim:
prin hotărârea
nr. 126/25.08.2020 au fost suspendați din profesie 3.200 de mediatori
considerați rău-platnici, care datorat consiliului taxe pe anii trecuți.
Hotărârea a fost pusă în executare în noaptea de 17/18 septembrie 2020: toți
mediatorii sancționați au fost scoși din lista celor activi și mutați în lista
celor suspendați pe Tabloul mediatorilor și au primit o înștiințare în aceste
sens prin email. Am arătat
că această hotărâre era nelegală: comisiile de disciplină au avut o componență
nelegală (și iată că de abia prin hotărârea nr. 134 se confirmă acest lucru),
au fost sancționați mediatori pentru taxe neplătite anterior lui 2019, hotărârea
nu a fost comunicată legal celor sancționați, nu s-a publicat pe site, sancțiunile
au fost aplicate de comisiile de disciplină și nu de Consiliul de mediere.
La câteva zile
după, prin hotărârea
nr. 133/21.09.2020 s-a decis suspendarea efectelor acestei hotărâri. Am arătat
că și această hotărâre este nelegală: din moment ce sancționarea deja fusese executată,
hotărârea de sancționare nu mai putea fi suspendată, ci doar anulată de către
instanță. Că așa spune Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.
Acum, prin hotărârea
nr. 135/2020 se abrogă hotărârea nr. 126/2020 „având în vedere principiul
simetriei actelor juridice”. Hotărârea este nelegală și ca formă, și ca
fond.
Ca formă, abrogarea
este un termen juridic care se folosește în legătură cu actele normative care
trebuie să iasă din vigoare – așa ne spune art. 64 și 65 din Legea nr. 24/2000
privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative. Or,
este evident că o hotărâre a Consiliul de mediere are natura juridică a unui
act administrativ, nefiind un act normativ.
Ca fond, pentru
cei care au parcurs anul I la Drept este cunoscut că principiul simetriei este
un principiu aplicabil în materia contractelor. Să ne amintim ce spune în orice
manual de civil partea generală: „Actele juridice unilaterale, în principiu,
nu pot fi revocate (excepţia fiind testamentul), în timp ce actele bilaterale
sau plurilaterale pot fi revocate prin acord de voinţă. Potrivit principiului
simetriei în drept, aşa cum asemenea acte juridice pot fi încheiate prin acord
de voinţă (mutuus consensus), tot astfel ele pot fi desfăcute, revocate prin
acord de voinţă, dar exprimat în sens contrar (mutuus dissensus)”.
De altfel, CCR
subliniază în decizia
147/2007 că „principiul simetriei este un principiu al dreptului privat,
fiind exclusă posibilitatea aplicării acestuia în dreptul public”. Or, din dreptul public fac parte următoarele
ramuri de drept: constituțional, administrativ, fiscal, penal, procesual. Iar deciziile administrative sunt acte
unilaterale. Așadar, hotărârea nr. 126/2020 nu putea fi abrogată de Consiliul
de mediere. Hotărârea nr. 135/2020 este o inepție juridică, iar cel care
a conceput așa ceva trebuie urgent eliberat din funcție, căci face de râs lumea
dreptului.
PS: Actele administrative se atacă la Curtea de Apel de la domiciliul reclamantului, că așa scrie de ceva ani în lege. Cei de la Consiliul de mediere nu au aflat.
3. Prin hotărârea
nr. 140/2020 s-a decis că mediatorul care plătește până la sfârșitul
acestui an taxele pe anii 2017-2019, nu mai trebuie să plătească taxele anterioare.
Și această
hotărâre este o ciudățenie. Potrivit art. 2.517 Codul civil,
nu pot fi recuperate prin intermediul justiției datoriile bănești mai vechi de
trei ani. Potrivit Legii medierii modificate în iulie 2019,
numai pentru taxele datorate începând cu anul 2019 pot fi sancționați
disciplinar mediatorii. Așa că stau și mă întreb: ce rost are hotărârea nr.
140/2020 când nu există absolut nicio consecință juridică dacă un mediator nu
își plătește taxele restante anterioare anului 2017?
Gianina Clop, mediator
Comentarii
Trimiteți un comentariu