Consiliul de mediere este obligat la transparenta

 

Studiind legislația, pot indica astăzi dispozițiile care obligă Consiliul de mediere să comunice anumite informații despre activitatea sa, cele care permit mediatorilor să se intereseze de activitatea Consiliului și cele care descriu procedura aplicabilă în asemenea situații.

1. Medierea este o activitate de interes public (art. 4 alin. 1 din Legea nr. 192/2006), iar Consiliul de mediere este un organism de interes public (art. 17 alin. 1 din Legea nr. 192/2006). În mod evident, acest caracter permite o veghere din partea publicului în privința organizării și funcționării Consiliului. Dacă publicul are acest drept, cu atât mai mult au acest drept mediatorii, a căror carieră este manageriată de Consiliu.

2. Orice organism public, administrativ, este caracterizat de transparență. Principiul transparenței presupune că cei care sunt beneficiari ai activităților organismului public au dreptul de a obține informații, iar acesta are obligația corelativă de a pune la dispoziția beneficiarilor informații din oficiu sau la cerere, în limitele legii (art. 8 din Codul administrativ, care este legea-cadru în materie). 

La nivelul Consiliului de mediere, transparența caracterizează atât activitatea instituțională, cât și activitatea personală a fiecărui membru. Astfel, legislația prevede că activitatea instituțională a Consiliului se desfășoară potrivit principiului transparenței (art. 4 din Regulamentul CM și art. 50 alin. 3 din Statutul profesiei de mediator): printre altele,  Consiliul trebuie să își desfășoare ședințele în mod public, ca regulă (art. 15 alin. 5 din Regulamentul de organizare și funcționare a CM și art 9. alin. 2 din Codul de etică al membrilor CM) și să publice pe site-ul său deciziile și hotărârile luate (art. 7 alin. 2 din Codul de etică al membrilor CM). De asemenea, în aplicarea acestui principiu, membrii Consiliului, cu respectarea mandatului dat, vor informa persoanele interesate asupra acţiunilor întreprinse, poziţiei şi deciziilor Consiliului (art. 9 alin.1 din Codul de etică al membrilor CM). 

3. Ca mediatori autorizați, noi avem drepturile și obligațiile înscrise în Statutul profesiei de mediator: de a fi informați asupra activității desfășurate de Consiliu (art. 28 pct. 20), de a consulta lucrările Consiliului (art. 28 pct. 21), de a cunoaște hotărârile Consiliul de mediere (art. 29 alin. 1). Dar când Consiliul de mediere nu își îndeplinește obligația asumată de a asigura transparența cu privire la activitatea sa, calea de a procura informațiile ce interesează publicul și ce interesează mediatorii este petiționarea. 

4. Legea permite oricărei persoane interesate să adreseze o petiție Consiliului de mediere cu privire la activitatea sa și acesta trebuie să îi răspundă favorabil sau nefavorabil în maxim 30 de zile (art. 42 din Regulamentul CM, coroborat cu art. 2 și art. 8 din OG nr. 27/2002). Nu există posibilitatea Consiliului de a prelungi termenul legal pentru a răspunde la o petiție/cerere/sesizare. Depășirea lui înseamnă încălcarea legii și cei responsabili trebuie să răspundă. 

5. Întrucât Consiliul de mediere este un organism de interes public și singurul care autorizează persoane în calitate de mediatori, rezultă că el este o autoritate publică în sensul art. 2 alin. (1) lit. b) teza a doua din Legea nr 554/2004. Drept urmare, Consiliul poate fi acționat în contencios administrativ pentru lipsa răspunsului sau nefurnizarea în termenul legal a informațiile solicitate (art. 9 alin. 1 raportat la art. 2 alin. 2). Mai mult, dacă se solicită plata de despăgubiri pentru întârziere, poate fi chemată în judecată și persoana vinovată de refuzul de a soluționa cererea în termen (art. 16 alin. 1). 


                                                         Mediator, Gianina Clop


Arhivă:

                                                           


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Hocus-Pocus cu mediatorii

Se suspenda sanctionarea mediatorilor. Tot nelegal, insa.

Trei, Doamne, si toate trei